Khamis, 30 September 2010

cara meyiapkan access

1) klik microsoft office access 2007 dan klik blank database
2) isi file name dan klik create
3) mulakan dengan sebagai contoh nama ,alamat dan lain-lain
untuk ke table seterusnya klik create dan table baru akan terhasil dingatkan sebelum ke table seterusnya hendaklah klik dihujung ruangan kosong
4) bagi ingin mehubungkan pautan antara table hendaklah mehubungkan table-table berkenaan dengan menggunakan relationship
5) klik relationship dan add table 1,2 dan 3
6) tarik id sehingga ke kotak seterusnya dan klik create
seterusnya ambil more form dan pergi ke for wizard
7) yang pertama ambil semua di dalam kotak dengan klik >>
dan bagi table 2 dan table 3 hanya klik yang mana perlu sahaja iaitu lambang >
maklumat pelajar siap.
banyak faedah daripada access ini antaranya dapat memudahkan cara melihat maklumat pelajar,dapat mengumpul maklumat dengan cara yang cepat dan lain-lain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan