cara penggunaan open office base adalah lebih mudah daripada penggunaan access hal ini kerana open office access lebih sensitif apabila penggunaan dilakukan berbanding open office base..
cara menggunakan open office base adalah seperti berikut...:
a) klik open office base
b) kemudian lihat tanda create new database dan klik next
c) lihat tanda di yes register dan open the data to editing
d) klik next kemudian file name contoh data yana dan klik save
e) klik table dan klik create table in seterusnya design view
contoh taip nama, alamat, no ic dan lain-lain
f) klik save, table name contoh taip latar belakang dan klik ok dan klik yes
g) seterusnya klik form dan klik barisan ayat yang ke 2
h) masukkan semua item dalam kotak sebelah dengan menggunakan lambang (>>)
seterusnya klik 2 kali next dan pilih main form, klik next serta pilih colour, klik next
akhir sekali klik finish dan isi ruangan kosong yang disediakan
i) klik X dan klik yes, klik queries, klik barisan ke 2
j) masukkan semua item yang diberi ke petak sebelah dan klik next sampai habis dan kemudian klik finish
k) klik X
"SELAMAT MENCUBA"
Tiada ulasan:
Catat Ulasan